Les ONG i els taxis d’immigrants

La Unió Europea va engegar l’operació Triton, sota el control de Frontex, després de la indignació i commoció que va suscitar a l’abril 2015 d’un vell pesquer amb 700 immigrants enfront de les costes de Líbia. L’operació multinacional Triton, avui cridada Eunavfor Med o Sophia, té la missió de salvar vides humanes operant amb 11 embarcacions, 3 avions, 2 helicòpters i 350 guàrdies, sota el comandament o control del ministeri de l’Interior. En els últims temps, molt està canviant l’actuació dels traficants.

Referent a això, després de la recerca en curs del fiscal Zuccaro sobre els presumptes contactes de traficants d’éssers humans i ONG, la portaveu de Frontex, Izabella Cooper, ha revelat dades molt importants: «Hem notat que en els dos últims anys els traficants libios han canviat la seva manera d’actuar. En el 2012 els vells pesquers arribaven a Lampedusa o a altres ports sicilians. En el 2014 es paraven a mig camí entre Líbia i Itàlia. Però des del 2016 la major part de les operacions de socors es produeix en el límit de les aigües territorials de Líbia.

Evitar que trafiquin amb persones

Els traficants proporcionen gasolina, menjar i aigua suficients solament per recórrer just les 12 milles. Són llanxes pneumàtiques de qualitat inferior a les anteriors, s’importen de Xina, realitzades amb una goma molt fina. Les omplen fins a amb 170 persones, mentre que abans els viatges eren més llargs i embarcaven uns 90 immigrants».

En el seu informe, Frontex ha explicat que fins a maig 2016 gran part de les operacions de salvament s’iniciava després de la petició de socors que procedia de les mateixes pateres dels immigrants. En aquestes circumstàncies, les naus de les ONG prestaven assistència en un 5% dels naufragis. A partir de l’estiu del 2016, les trucades dels immigrants des de les pateres han disminuït molt i una part important de les operacions de rescat la realitzen les ONG just en el límit de les aigües territorials libias. Concretament, des de l’estiu, segons Frontex, les ONG han participat en el 40% de les operacions de socors.

Més vaixells, més immigrants, més morts

La dada dramàtica és que mai va haver-hi tants vaixells per salvar vides en el Mediterrani, i mai tants morts, perquè cada dia augmenten el nombre d’immigrants que parteixen de Líbia: 4.500 morts en el 2016 enfront de 2.800 en el 2015. I des del primer de gener fins a abril els desapareguts són ja 849.

En general, les institucions han sortit en defensa de les ONG, elogiant la seva actuació perquè salven immigrants. A més, del seu esperit humanitari, excepte prova contrària, no es pot dubtar. El primer ministre, Paolo Gentiloni, ha manifestat: «Gràcies a qui cada dia salva vides humanes». En suport de les ONG es van pronunciar també aquest divendres personalitats del món de la política i d’organitzacions com Caritas. Per la seva banda, les ONG que operen en el mar Mediterrani es defensen afirmant que no tenen cap relació amb els traficants i es lamenten que amb aquesta polèmica estiguin caient en picat les donacions que reben.

Serà difícil que s’aplaqui la polèmica, fins que s’acabi la recerca de la magistratura. El ministre de Justícia, Andrea Orlando, ha manifestat que sobre l’actuació de les ONG en el Mediterrani «no s’ha de generalitzar ni instrumentalitzar», al mateix temps que va donar el seu suport a la fiscalia de Catania. És evident que no és casual l’advertiment del ministre perquè no s’instrumentalitzi el cas, perquè un dia sí i un altre també algun dirigent del Moviment 5 Estels aprofita per acusar a les ONG de «taxis del Mediterrani».

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *